keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Emmaljunga Scooterin plussat ja miinukset

Nyt ollaan kesä ja syyskausi lenkkeilty Scootereilla, kirjataanpa ylös mielipiteitä ja kokemuksia matkan varrelta. Talossa asuvat kaksi koiraa pitävät huolen siitä, että rataslenkillä käydään joka päivä tai kahdestikin päivässä. Kunnon rattaat ovat tarpeen ympäri vuoden ja valintamme oli Emmaljunga Scooter 2.0 Air -malli.


Scooterit ostettiin Vauhtiveikon ollessa n. 8,5 kuukauden ikäinen. Rataslenkeillä kävimme aikaisemmin Brio Smile -yhdistelmillä, jotka olivat minun mielestäni pienelle kyytiläiselle erinomaiset! Pidin siitä, että Briossa sain istuinosan helposti käännettyä kummin päin vain ja istuin oli korkealla, ikään kuin keskusteluyhteydessä paremmin. Brio Smilessa myös istuinosa on kapeampi eli mielestäni noin puolivuotiaalle sopivamman kokoinen.

Brio Smile ja Emmaljunga Scooter 2.0
Scooterin plussat:

Scooterit ovat ulkonäköään kevyemmät ja jostain syystä niiden kanssa tulee käveltyä reippaalla tahdilla. Tämähän tekee kansanterveydelle vain hyvää! Rattaat rullaavat hyvin ja kyytiläinen istuu vakaasti matalalla.

Scooteriahan saa myös kääntyvillä etupyörillä, mutta me valitsimme kiinteät. Kiinteät pyörät ovat tukevat ja koko ratas tuntuu niin vankalta, että sillä pääsee mistä vain! Metsään, suohon, kuuhun - näillä pääsee! Reunakiveykset on helppo ylittää ja näiden rattaiden kera uskaltaisin vaikka juostakin. Pienet koiran nykäisyt eivät tunnu työntöaisaan laisinkaan. Hyvällä asfalttitiellä kulkiessa olen kuitenkin kaivannut rattaisiin kääntyviä eturenkaita. Käännöksissä etupäätä täytyy nostaa ilmaan tai ohjaustangosta saa aivan tosissaan puskea, jotta tämä kiinteärattainen kulkee sinne, minne halutaan. Mielestäni pyörivät rattaat olisivat paremmat pyöräteille ja kiinteät sitten rankempaan menoon.

Yksi ostokriteereistämme oli ilmakumirenkaat ja niihin olenkin ollut erittäin tyytyväinen! Kevyet, äänettömät ja tähän asti huoltovapaat. Rattaiden jalkajarru on erityisen pitävä ja tukeva!

Kuomussa on jopa kolme taskua pikkutavaroille! Tätä ominaisuutta kaipasin edellisiin rattaisiin, sillä aina ei ole taskullisia vaatteita, missä voi kuljettaa esimerkiksi kännykkää tai avaimia. Scooterin isoimpaan ja helpoiten saavutettavaan vetoketjutaskuun mahtuu vaivatta melkein koko käsilaukun sisältö.

Aivan parasta Scooterissa on valjaat! Niihin saa halutessaan napakat säädöt, mutta parasta niissä on monipuolisuus. Vauhtiveikko tykkää kurkkailla ja heilua rattaiden kyydissä ja näillä valjailla pystyn kiinnittämään pojan istuimeen pelkillä lannevöillä. Ohjekirja kieltänee tällaisen valjaiden käytön, mutta minusta tämä on joka tapauksessa parempi vaihtoehto, kuin ilman minkäänlaista kiinnitystä penkillä pörrääminen.

Scootereita saa todella herkullisissa väreissä ja meidän oma on nimeltään Electric Blue. Siinä on syvän sähkönsinisen lisäksi valkoisia ja oransseja yksityiskohtia. Värivaihtoehtoja on runsaasti ja halutessaan Scooterin saa toki mustanakin.

Rattaisiin saa jos jonkinlaista lisävarustetta. Ratin ajattelin vielä joskus ostaa, mutta sivukorin hinta on pöyristyttävä. Emmaljungissa kulkee mukana sadehuppu omassa pussissaan. Näppärä pieni yksityiskohta, jonka ansiosta sadesuoja on tarpeen vaatiessa mukana eikä vaatehuoneessa kotosalla!


Scooterin kuomussa olisi parannettavaa


Scooterin miinukset:

Kuomussa on kolme eri säätöä: kokonaan edessä, kokonaan pois ja siltä väliltä. Scooterin kuomu ei ole yhtä kattava kuin Smilessa. Jos saisin toivoa jotain asiaa paremmaksi Scootereihin, se olisi juurikin kuomun parantaminen. Vedenpitävät haalaritkaan eivät suojaa kasvojen kastumista.

Istuimen alla oleva tavarakori on hankalasti tavoitettavissa, koska se on aivan maan tasalla. Lisäksi tavarakorissa on todella matalat laidat, joten mitään isompaa täällä ei oikein pysty kuljettamaan. Pienet ostokset lähikaupasta kulkee vielä mukavasti kotiin.

Rattaiden kasaaminen ei onnistukaan aivan silmät kiinni ja vasemmalla kädellä, vaikka ei se sentään ylitsepääsemätöntäkään ole. Rattaiden kanssa joutuu aina vähän painimaan ennen kuin ne ovat kasassa ja auton kyydissä. Koko kasausmekanismi tuntuu näppärien Brio Smilejen jälkeen kummalliselta ja kankealta. Jos rattaita on tarkoitus kasata ja koota usein esimerkiksi auton kyytiin, kiinnittäisin tähän huomiota.

Myös työntöaisan säätäminen on kömpelöä.

Rattaista puuttuvat heijastimet kokonaan! Uskomatonta! Sen sijaan varoitustekstejä on lisätty sinne ja tänne. 

Too much?
Onko Scooterit sitten hyvät vai huonot? Mielestäni Scooterin suosion takana on se, ettei sillä ole potentiaalisia kilpailijoita. Mikäli toivelistalta löytyy ilmakumirenkaat ja nelipyöräinen ratas, ei paljoa vaihtoehtoja jää. Rattaat ovat kuitenkin laadukkaat ja pienillä parannuksilla ne muuttuisivat hyvistä rattaista erinomaisiksi!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti